Voor een duurzame toekomst zal waterstof een hele belangrijke rol gaan spelen. Niet alleen voor het direct gebruik in bijvoorbeeld transport en energie, maar ook als grondstof voor de productie van ammoniak (NH3). Er zijn al veel onderzoeken gedaan en er wordt veel over gepraat, maar wat is waterstof precies? Hoe kan BÈTA industrie ondersteunen in de productie en het transport van waterstof?
Waterstof is een geur-, smaak- en kleurloos gas, dat van nature niet op aarde voorkomt. Om waterstof te gebruiken moet het eerst geproduceerd worden. Waterstof is een energiedrager en om het te produceren is energie nodig. Een deel van de energie wordt opgenomen waarna de waterstof veel energie kan bevatten, meer dan elke andere stof.
Het produceren van waterstof kan op verschillende manieren, welke zijn verdeeld in verschillende kleurbenamingen. De kleuren zeggen iets over het soort energie waarmee de waterstof wordt geproduceerd.
De meest goedkope en eenvoudige manier om waterstof te produceren is de grijze waterstof, alleen is deze manier niet duurzaam. De grijze waterstof wordt gemaakt van fossiele brandstoffen, zoals aardgas of kolen, hierdoor komt er koolstofdioxide (CO2) in de lucht.
Momenteel is de grijze waterstof de meest gebruikte manier om waterstof te produceren in Nederland.
Wanneer koolstofdioxide (CO2) bij de productie van waterstof wordt opgeslagen of gebruikt, dan wordt dit blauwe waterstof genoemd. Doordat de koolstofdioxide (CO2) niet in de lucht terecht komt, draagt het niet bij aan de opwarming van de aarde. In de praktijk blijkt dat ongeveer 10 procent van de koolstofdioxide (CO2) toch nog in de lucht terecht komt.
Blauwe waterstof is eigenlijk grijze waterstof, want voor de productie wordt momenteel nog steeds aardgas gebruikt. Doordat een groot deel van de koolstofdioxide (CO2) wordt opgeslagen is het een tussenoplossing, maar niet ideaal voor op de lange termijn.
Zoals de naam het al doet vermoeden, is de productie van groene waterstof het meest duurzaam. De energie wordt gewekt uit wind- of zonne-energie. Door vervolgens water (H2O) onder stroom te zetten middels elektrolyse, splitsen de moleculen. Hierdoor ontstaan zuurstof (O2) en waterstofgas (H2) en komt er geen koolstofdioxide (CO2) vrij.
De kosten voor het produceren van groene waterstof is momenteel hoger dan het produceren van grijze waterstof. Toch wordt er al wel op een kleine schaal groene waterstof in Nederland gemaakt, met energie dat vanuit zonnepanelen wordt gewekt. In Nederland zijn we afhankelijk van het weer om voldoende duurzame energie op te wekken, daarom wordt er gekeken naar de import vanuit bijvoorbeeld het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
In Nederland streven we ernaar om in 2050 een duurzaam energie- en grondstofsysteem te hebben met waterstof als energiedrager. Om dit te kunnen realiseren zijn er al verschillende projecten gestart, zoals bijvoorbeeld in de haven van Rotterdam.
Om waterstof te transporteren zijn er verschillende mogelijkheden, dit kan in speciale druk beschermende cilinders, vloeibaar door de temperatuur te verlagen tot wel -252,87°C of door waterstof om te zetten in bijvoorbeeld ammoniak (NH3). In de laatste methode wordt de meeste potentie gezien, voor het importeren en transporteren van groene ammoniak (NH3) als waterstofdrager.
Momenteel bereidt de haven van Rotterdam zich voor op de import en het transport van groene ammoniak (NH3), door het realiseren van een ammoniakimportterminal. Op het terrein is voldoende ruimte voor een installatie waar de ammoniak (NH3) omgezet kan worden in waterstof (H2). In de toekomst zal deze installatie worden aangesloten op het nationale waterstofnetwerk.
Bij de productie van waterstof komen veel uitdagingen op het gebied van filtratie kijken. Bij grijze en blauwe waterstof wordt gebruik gemaakt van stoomreforming met hoge temperaturen, terwijl elektrolyse zeer basische of zure materialen kent en gevoelig is voor oxidatie. In beide gevallen dient zeer schone gas/ vloeistofstromen als resultaat behaald te worden.
Door gebruik te maken van fijne membraanfilters worden de elektrolyse stacks beschermd. Resistente filters houden de katalysator schoon en de door hoge kwaliteit van een coalescer filter worden de vloeistofresten verwijderd om de waterstof puur te houden. Hierbij is er een zeer brede selectie aan materialen beschikbaar en wordt er altijd rekening gehouden met de eisen die waterstof met zich meebrengt.
Er zijn ook speciale filterhuizen en metalen filters beschikbaar om de gasstromen met extreem hoge temperatuur schoon te houden en de apparatuur te beschermen. Bij de opwekking, het transport en gebruik van alle productstromen in de waterstofketen kan BÈTA industrie voorzien in filters en filterhuizen. Ook blijft BÈTA industrie actief de nieuwe ontwikkelingen in de gaten houden om filteroplossingen op maat aan te bieden.
Voor meer informatie en advies op maat neemt u telefonisch contact op via het telefoonnummer 079 – 341 55 18 of per e-mail via: info@beta-industrie.nl
Neem contact op